Dlaczego ogórki kiszone są takie zdrowe? - blog o zdrowych odchudzaniu

Dlaczego ogórki kiszone są takie zdrowe?

 

Niewątpliwie ogórki kiszone są bardzo zdrowe i warto je włączyć (szczególnie zimą) do codziennej diety. Wpływają pozytywnie na układ pokarmowy, poprawiają odporność, obniżają poziom cholesterolu we krwi, wykazują działanie przeciwnowotworowe i poprawiają pracę mózgu. W tym artykule poznasz tradycyjny przepis na ogórki kiszone, dowiesz się dlaczego są takie zdrowe i jaki mają wpływ na organizm.

Czym jest tak naprawdę kiszenie?

 

Ogórki kiszone otrzymywane są w wyniku naturalnie zachodzącego procesu chemicznego jakim jest fermentacja mlekowa. W uproszczeniu – pod wpływem naturalnie występujących bakterii kwasu mlekowego, cukier zawarty w świeżych ogórkach zostaje zamieniony na kwas mlekowy. Kwas ten ogórki zakwasza i zabezpiecza je w ten sposób przed psuciem i gniciem, które może następować pod wpływem niepożądanych drobnoustrojów.

Kiszenie jest najstarszą metodą konserwowania żywności. Najprawdopodobniej wywodzi się z Azji gdzie stosowana była już 2000 lat temu.

Najczęściej spotykanymi mikroorganizmami, które biorą udział w fermentacji żywności są bakterie, drożdże oraz pleśnie. Ogólnie bakterie uważane za mikroorganizmy psujące żywność, jednak bakterie kwasu mlekowego, takie jak: Lactobacillus, Pediococcus, Streptococcus, Oenococcus są inne. Przyczyniają się do rozpoczęcia procesu fermentacji, ale przy okazji wykazują dobroczynny wpływa na ludzki organizm.

Zdrowotne korzyści ogórków kiszonych

 

Bakterie kwasu mlekowego są naturalnymi probiotykami i pozytywnie modyfikują mikroflorę jelitową oraz zapobiegają kolonizacji patogenów chorobotwórczych. Kiszone warzywa jako źródło tych dobroczynnych bakterii:

  • wpływają na wzmocnienie naturalnej odpowiedzi immunologicznej organizmu
  • obniżają cholesterol
  • poprawiają perystaltykę jelit
  • poprawiają funkcje trawienne
  • zwiększają wchłanialność produktów
  • zwiększają biodostępność witamin z grupy B, magnezu i cynku
  • są doskonałym źródłem witaminy C
  • mają mniej cukru niż świeże odpowiedniki
  • mają niższy indeks glikemiczny
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia raka jelita grubego

Żywność fermentowana zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia oraz insulinooporności i cukrzycy typu 2. Istnieją także doniesienia, że spożycie fermentowanej żywności może poprawiać nastrój, łagodzić stres oraz poprawiać aktywność mózgu (np. pamięć).

Tradycyjny przepis na kiszone ogórki

 

Odkąd pamiętam w domu mojego męża zawsze pod koniec sierpnia lub we wrześniu rozpoczynało się wielkie kiszenie. Przepis przekazywany jest od pokoleń i sprawdza się w 100%. Ogórki wychodzą pyszne, chrupiące, po prostu idealne. Kiedyś myślałam, że to skomplikowane, ale tak naprawdę kiszenie okazało się bardzo proste. A ile jest przy tym śmiechu…

Na moim profilu na Facebooku przeprowadziłam niedawno ankietę czy kiście ogórki. Okazało się, że raczej nie a szkoda. Kiszone ogórki ze sklepu to zupełnie inna bajka, są inne niż te przygotowane tradycyjnie w domu. Dlaczego? O tym napiszę w dalszej części artykułu. Teraz podzielę się z Wami moim sprawdzonym przepisem na kiszone ogórki, który przekazywany jest z dziada pradziada.

 

przepis na tradycyjne ogorki kiszone

Co jest potrzebne do ukiszenia ogórków?

 

  • Dobrej jakości świeże ogórki
  • Dodatki: czosnek, chrzan, suszony koper, liście dębu, liście wiśni, liście winogrona lub porzeczki, pieprz w ziarenkach, sól
  • Przegotowana, zimna woda

Jak ukisić ogórki?

 

W pierwszej kolejności przygotujecie słoiki. Trzeba je dokładnie umyć, wyparzyć i wysuszyć. Bardzo ważne są też odpowiednie nakrętki. Nie powinny być uszkodzone i zardzewiałe. Najlepiej kupić nowe w sklepie.

W międzyczasie ugotujcie wodę i dodajcie sól. Na każdy litr wody potrzebne są 2 łyżki soli. Tak przygotowaną zalewę ostudźcie. Zazwyczaj do jednego litrowego słoika trzeba nalać około 500 ml zalewy.

Ogórki dokładnie umyjcie. Czosnek i korzeń chrzanu obierzcie. Czosnek podzielcie na ząbki a chrzan pokrójcie w 2-3 cm słupki.

Na dnie każdego słoika ułóżcie po jednym liściu: dębu, wiśni i winogrona lub porzeczki, dołóżcie gałązkę suszonego kopru, 2-3 ząbki czosnku i chrzan. Umyte ogórki włóżcie pionowo do słoika. Koniecznie pamiętajcie żeby układać je bardzo ciasno. Wierzch przykryjcie liściem dębu (możecie też użyć liścia chrzanu). Wlejcie zalewę tak żeby przykryła wszystkie ogórki i zakręćcie. Gotowe słoiki przełóżcie do ciepłego miejsca (optymalna temperatura to 22 stopni Celsjusza), po 3-4 dniach przenieście je do chłodniejszego. Po około 10 dniach kiszone ogórki będą gotowe.

Na co zwracać uwagę podczas kiszenia ogórków?

 

Pamiętajcie, że odpowiednie stężenie soli, jakość soli, jakość wody, jakość ogórków i temperatura przechowywania ma bardzo duży wpływ na przebieg fermentacji i ostateczny smak ogórków. Przyjmuje się, że prawidłowe stężenie soli kuchennej to 2%. Użyta sól powinna być czysta, bez żadnych dodatków np. antyzbrylaczy. Najlepsza woda to woda przegotowana. Woda z kranu zawiera chlor, który hamuje rozwój drobnoustrojów a przecież to właśnie dobroczynne drobnoustroje powodują tutaj fermentację. Optymalna temperatura, w której rozwijają się bakterie kwasu mlekowego, to 19-22 stopni Celsjusza. Przez pierwsze 3-4 dni słoiki z ogórkami należy przechowywać w 22 stopniach, później w około 19.

Niestety większość, sprzedawanych w sklepach, ogórków kiszonych nie ma nic wspólnego z tradycyjnym kiszeniem. W masowej produkcji zamiast kwasu mlekowego (będącego produktem fermentacji) używa się octu, którego stosowanie jest łatwiejsze na szerszą skalę. Kiszone ogórki ze sklepu zawierają przez to dużo mniej dobroczynnych bakterii kwasu mlekowego i charakteryzują się zupełnie innym smakiem.

 

Poznaj również przepisy na:

makaron w sosie z kurkami i kurczakiemMakaron w sosie z kurkami i kurczakiem

 

 

 

 

pasta z wędzonej makreliPasty z wędzonej makreli

 

 

 

 

dietetyczne leczoDietetyczne leczo