Jak przygotować się do odchudzania? - Gabinet dietetyczny Perfect Line

Jak przygotować się do odchudzania?

 

Bardzo często podjęcie decyzji o rozpoczęciu odchudzania pojawia się nagle. Wystarczy jeden impuls i postanawiasz, że od jutra przechodzisz na dietę. Niestety bez odpowiedniego przygotowania, po kilku dniach dieta idzie w odstawkę a Ty wracasz do poprzedniego stylu życia. Genialnie sprawdza się tutaj powiedzenie „Co nagle, to po diable”. Aby kolejna próba redukcji masy ciała nie okazała się klapą musisz się do niej przygotować. Pamiętaj odchudzanie to proces, wbrew pozorom, dosyć skomplikowany i wymaga wdrożenia przeróżnych elementów – diety, aktywności fizycznej i odpowiedniego nastawienia psychicznego.

Poniżej przedstawiam ci wskazówki, dzięki którym łatwiej będzie rozpocząć odchudzanie:

1. Zastanów się dlaczego chcesz schudnąć

Przemyśl, dlaczego chcesz schudnąć i co dzięki temu uzyskasz. Zastanów się jak utrata kilogramów wpłynie na Twój wygląd, samopoczucie, pewność siebie, stan zdrowia. Napisz wszystkie te argumenty na kartce i sięgaj po nią w chwilach zwątpienia.

2. Określ realny cel

Ustal ile kilogramów chcesz schudnąć i w jakim czasie. Pamiętaj, że ubytek masy ciała uzależniony jest od różnych czynników i nie wymagaj od swojego organizmu spektakularnych efektów. Jeżeli przez większość swojego życia miałaś otyłość to nie nastawiaj się, że nagle schudniesz i Twoje BMI będzie oscylowało przy dolnych granicach normy.

Dobrym pomysłem jest wykonanie analizy składu ciała, żeby sprawdzić jaki jest aktualny poziom tkanki tłuszczowej. Dlaczego? Dlatego, że w gabinecie często spotykam się z przypadkami, kiedy pacjenci pragną osiągnąć efekty, które tak naprawdę są nierealne i czasami nawet niebezpieczne dla zdrowia. Analiza składu szczególnie polecana jest osobom, u których występuje tylko lekka nadwaga.

 

badz cierpliwa odchudzanie

3. Bądź cierpliwa

Odchudzanie to proces długotrwały. Obiegowa opinia mówi, że zdrowy ubytek masy ciała to utrata około 1 kilograma na tydzień. Niektórzy chcą chudnąć nawet więcej. Z doświadczenia wiem, że w większości przypadków osiągnięcie takich efektów jest trudne i wymaga dużych restrykcji żywieniowych.

Zbyt drastyczna dieta może prowadzić do spowolnienia metabolizmu (a co za tym idzie braku efektów w odchudzaniu), utraty masy mięśniowej, niedoborów pokarmowych, rozwoju zaburzeń hormonalnych a nawet zaburzeń odżywiania. Twoim celem powinna być rozsądna, zdrowa dieta, która ułatwi zmianę nawyków żywieniowych na stałe a nie tylko na chwilę.

W praktyce zdrowe tempo chudnięcia to około 1-3 kg na miesiąc. Nie oczekuj szybszych efektów. Pamiętaj, że na utratę masy ciała ma wpływ również stan zdrowia i niektóre zaburzenia takie jak insulinooporność, PCOS czy niedoczynność tarczycy mogą znacząco spowalniać ten proces.

4. Nie poddawaj się w chwilach słabości

Odstępstwa od diety zdarzają się każdemu, ale nie traktuj ich jak porażki i powodu do kończenia swojej przygody z odchudzaniem. Jesteśmy tylko ludźmi, mało komu udaje się trzymać wszystkich założeń w 100%. Daj sobie prawo do popełniania błędów, a po chwili słabości spróbuj wrócić na właściwy tor. Jeżeli zjadłaś ciastko to trudno, Świat się nie zawalił. Nie idź do sklepu po kolejne tylko przygotuj zbilansowany, zdrowy posiłek. Nie traktuj diety odchudzającej „zero jedynkowo”. Nie poddawaj się, bo coś ci się nie udało. To normalne, mało kto jest idealny.

 

opracuj swoj plan zywienia

5. Opracuj swój plan żywienia

Podstawą skutecznego odchudzania jest zdrowa dieta. Prawidłowo skomponowane posiłki pomogą poskromić głód i ochotę na słodycze, poprawią samopoczucie, dodadzą energii i  co najważniejsze umożliwią chudnięcie.

Jeżeli nie wiesz jak powinna wyglądać dieta skorzystaj z pomocy dietetyka. Nie stosuj modnych, restrykcyjnych diet z internetu, które gwarantują rewelacyjne efekty. Efekty są chwilowe, a zgubione kilogramy wracają z prędkością światła.

Pamiętaj dobra dieta to taka, która bierze pod uwagę Twój stan zdrowa, Twoje upodobania żywieniowe, aktywność fizyczną i charakter pracy. Dieta koleżanki, mamy, cioci, itp. wcale nie musi działać na Ciebie.

6. Edukuj się

Osobiście uważam, że nieodłącznym elementem w procesie odchudzania, który umożliwi efektywne gubienie kilogramów to posiadanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Im więcej będziesz wiedzieć o wpływie poszczególnych produktów na samopoczucie, o mechanizmach, które wpływają na Twoje wybory żywieniowe czy uczucie głodu i sytości, tym łatwiej będzie Ci wytrwać na diecie.

Takim edukatorem, który pokaże Ci wszystkie zależności może być dietetyk. Wiedzę możesz znaleźć też w książkach, na wartościowych blogach czy stronach internetowych.

7. Zmień sposób myślenia o diecie i odchudzaniu

Zazwyczaj dieta i odchudzanie ludziom kojarzy się z czymś niemiłym, pełnym wyrzeczeń i trudu. To złe podejście. Aby odchudzanie przyniosło trwałe efekty, musisz zmienić swój sposób myślenia. Zacznij postrzegać dietę jako szansę na lepsze życie. Pomyśl o tym, że trwały ubytek masy ciała wpłynie na poprawę Twojego zdrowia i samopoczucia.

 

 

Przeczytaj również:

czy odchudzanie latem jest łatwiejsze

Czy odchudzanie latem jest łatwiejsze?